Ce este un brand personal

P_0948ec7fceSimplu spus, un brand personal este o sumă de elemente intangibile care îţi cresc valoarea percepută în mintea celor care intră în contact cu tine. Conceptul este relativ recent – a ap ărut prima dat ă acum 10 ani într -un articol numit “The Brand Called You ”, de Tom Peters.

Fazele creării brandului personal
Metaforic vorbind, crearea unui brand personal este similară construirii unei cladiri. Există o fază de concepţie, una de construcţie, apoi, pe termen lung intervin în mod necesar lucrări de consolidare. În unele cazuri, pe baza aceluiaşi proiect se construiesc mai multe clădiri în locaţii diferite, iar dacă proprietarul afacerii are suficientă credibilitate, va putea să dezvolte proiecte de anvergură şi va atrage finanţări pe măsură. Pentru crearea unui brand personal puternic putem distinge aceleaşi faze:

1. Concepţia
Practic, acesta este un stadiu de analiză în care îţi identifici punctele tari şi slabe, domeniul tău de expertiză şi cele mai importante elemente de imagine cu care vrei să “ieşi în lume”. Este de fapt o muncă de autocunoaştere foarte interesantă. În multe cazuri, ideile iniţiale despre poziţionarea pe piaţă a celor care îşi crează un brand personal vor fi foarte diferite la finalul fazei de concepţie.

2. Construcţia
Acest stadiu determină strategiile de poziţionare şi canale de comunicare prin care vei transmite pieţei-ţintă mesajele tale. Cîteva dintre vehiculele esenţiale pentru transmiterea mesajelor de branding personal sunt: Internetul, scrierea de articole, participarea la evenimente, comunicarea prin email şi telefon, etc. Este foarte important ca în acest stadiu să găseşti nu doar canalele de comunicare potrivite ci şi doza corectă de informaţie pe care o transmiţi pe fiecare canal.

3. Consolidarea
În această etapă controlezi mediul în care te mişti pentru exprimarea brandului personal. Felul în care te îmbraci, maşina pe care o conduci, firma la care lucrezi, oamenii cu care te întîlneşti… toate acestea sunt elemente ale mediului în care îţi expui identitatea de marcă. Regula de bază aici este coerenţa – de exemplu, felul în care te îmbraci corespunde cu modul cum vorbeşti, cu locurile pe care le frecventezi şi oamenii cu care îţi petreci majoritatea timpului.

4. Contextualizarea /Conectarea
Aceasta este etapa “ieşirii din cutie”. Ideea este să îţi construieşti un brand personal versatil ce poate fi folosit în diverse contexte. În analogia cu construcţiile de clădiri, este ca şi cînd ai finaliza cu succes o primă construcţie şi vrei să te apuci de altele, pe baza experienţei acumulate. Te conectezi cu experienţa şi expertiza altora pentru a crea proiecte comune. Este stadiul în care majoritatea oamenilor care au atins succesul dorit îşi pun întrebarea “Ce urmează?”. Aceasta este o întrebare firească datorită nevoii de evoluţie a omului. Un exemplu tipic ar putea fi cel al boxerului Mihai Leu, care după încheierea carierei în box, a devenit pilot de curse.

5. Consacrarea
Acesta este stadiul reinventării brandului personal – cum să treci la nivelul următor. În analogia cu construcţia de clădiri, el corespunde dezvoltării de proiecte imobiliare de anvergură. Exemple tipice de consacrare a brandului personal sunt sportivii care devin antrenori de succes, sau vînzătorii care devin  instructori pentru echipele de vînzări. Este trecerea naturală de la stadiul de discipol la cel de maestru.

6. Contribuţia
Acesta este stadiul transcenderii brandului, momentul în care  evii independent de brandul tău şi te poţi dedica oricărui tip de proiect întrucît brandul este puternic şi flexibil şi “lucrează pentru tine”. Este cazul unor personaje celebre cu proiecte filantropice extraordinare: Oprah Winfrey sau Bill Gates. Practic, orice faci, oamenii te urmează. Contextualizarea, consacrarea şi  contribuţia nu sunt stadii obligatorii pentru crearea unui brand personal puternic, în sensul că se poate începe şi fără ele. Totuşi, dacă ai o viziune pe termen lung, este foarte important să le iei în calcul. Pentru unii oameni de mare succes ele par fireşti cînd ajung la decizia de a trece la nivelul următor.